عاشق شدن ؟

اسمش را گذاشته‌اند عشق، شور عشق، عشق آتشین، عشق رمانتیك؛ و منظور از آن همان است كه در ابتدای آشنایی با كسی، خواب و خوراك را می‌گیرد، فكر را مشغول می‌كند و زمان زیادی را به تلاش برای رسیدن و بودن با وی اختصاص می‌دهد.

 

اما  احساسی موقت و گذراست كه نه‌تنها نمی‌توان آن را پایه و مبنایی كافی برای تشكیل زندگی مشترك دانست و به نتایج آن اعتماد كرد، بلكه ممكن است سبب وارد آمدن ضربات ذهنی و روانی بسیار بخصوص در زندگی آینده دختران جوان یا پسران احساساتی‌تر شود.

 شور عشق ؟

پژوهشگران با بررسی تعدادی از افراد دچار عشق حاد و تصویربرداری از مغز آنها متوجه شده‌اند هنگامی كه این افراد به معشوق خود فكر می‌كنند بخش‌های معروف و مربوط به پاداش فوری مغز آنها فعال می‌شود. بخش معروف به پاداش فوری مغز در واقع همان قسمتی است كه با احساس نیاز به غذا خوردن و رفع گرسنگی در ذهن افراد پدید می‌آید یا با مصرف مواد در معتادان به الكل و مخدر فعال می‌شود.

در واقع همین فوریت است كه ظن مشاوران خانواده را در ناپایدار بودن نتایج شورانگیز چنان عشق‌هایی تقویت می‌كند. آنها می‌گویند تجربه نشان داده آنچه به فوریت رفع شود دوام چندانی ندارد؛ بخصوص اگر بدانیم مغز آدمی كار خودش را خوب می‌داند و به همین دلیل است كه بخش‌های مربوط به پاداش‌های طولانی‌مدت در مغز پدید آمده است.

به عبارتی دیگر، آنها دارند اشاره می‌كنند كه شور عشق برخلاف تصور عموم، ماندگار نیست و ناپایداری آن را مغز هم می‌تواند دریابد؛ پس در صورت برداشتن قدم‌هایی برخلاف تشخیص درست مغز، یا باید نگاهی كوتاه‌مدت به عشق داشت یا منتظر صدمات ناشی از بی‌اعتمادی به تشخیص درست مغز ماند؛ آینده و حاصلی كه اغلب گرفتاران عشق‌های حاد و عاشق‌پیشه‌ها را به نتیجه محتوم خود می‌رساند.

 وقتی كسی به شغل خود عشق می‌ورزد و در آن موفق می‌شود در واقع عشق و موفقیت او با كسب آگاهی‌ها و مهارت‌های لازم و تحلیل و بررسی جنبه‌ها و زوایایی همراه شده است بنابراین، مشخص می‌شود تا تحلیل‌هایی مدبرانه با عشق درنیامیزد، مغز آدمی، آنها را راه‌های غیرقابل اتكا و فوری می‌پندارد و بالعكس

عشق پایدار

قضیه بررسی شور عشق وقتی جالب‌تر می‌شود كه بدانیم در این میان دو پژوهشگر هم سراغ كسانی رفتند كه شور عشق در آنها نه‌تنها از بین نرفته بود، كه با گذشت زمان عمیق‌تر هم شده بود! اما تصویر مغزی این افراد نشان داد فكر كردن به معشوقشان برعكس گروه اول، بخش پاداش‌های بلندمدت آنها را فعال می‌كند.

این بخش همان قسمتی است كه با رسیدن به موفقیت‌های درسی یا شغلی فعال می‌شود. وقتی كسی به شغل خود عشق می‌ورزد و در آن موفق می‌شود در واقع عشق و موفقیت او با كسب آگاهی‌ها و مهارت‌های لازم و تحلیل و بررسی جنبه‌ها و زوایایی همراه شده است بنابراین، مشخص می‌شود تا تحلیل‌هایی مدبرانه با عشق درنیامیزد، مغز آدمی، آنها را راه‌های غیرقابل اتكا و فوری می‌پندارد و بالعكس.

 فارغ از عشق

مبحث عشق و عاشقی، مبحثی جذاب است، اما گویا نه برای همه! تحقیق دو پژوهشگر روسی در میان 166 فرهنگ و قومیت نشان داد حداقل 19 قوم و فرهنگ در شعر و فرهنگ و عملكرد ازدواجشان عشق را موضوعی چندان مهم حساب نمی‌كنند! ازدواج می‌كنند، بچه‌دار می‌شوند و زندگی خود را با خشنودی ادامه می‌دهند.

پس این وسط، تكلیف عشق رمانتیكی كه اقوام و فرهنگ‌های دیگر لازمه تشكیل زندگی و ایجاد ارتباط می‌دانند و درباره‌اش شعرها می‌سرایند و داستان‌ها می‌نویسند چه می‌شود؟ آیا واقعا برای حفظ ارتباط و علاقه‌مندی به دیگری، نیازی به رمانتیسیسم و نگاه عاشقانه و شورانگیز عشقی نیست؟ یعنی ظهور و بروز آن ربطی به بهداشت و سلامت و ماندگاری ازدواج و روابط زوجین ندارد؟ ظاهرا كه چنین است.

ازدواج بدون عشق

از هزاران دختر و پسر پیش از ازدواجشان پرسیده شد: دوست دارید عشق رمانتیك مبنای ازدواجتان باشد؟ فقط 10 درصد آنها جواب منفی دادند.

وقتی پژوهشگران پس از ازدواج سراغشان رفتند، این بار پرسیدند: آیا آن عشق را مبنای ازدواج خود كرده‌اند؟ اغلب زنان (75 درصد) و بخشی از مردان (33 درصد) گفتند: خیر! زیرا با فردی ازدواج كرده بودند كه نه عاشق او شده بودند، نه رابطه‌ای شورانگیز و رمانتیك با او داشتند!

 انتخاب عاشقانه، تغییر عاقلانه

تغییر در هر پدیده دنیا اتفاق می‌افتد. تضمین سلامت رفتاری و روانی ازدواج حاصل توجه عاقلانه به ابعاد و زوایای این تغییرات است نه الزام به انتخاب‌های عاشقانه.

روابط زن و مرد حاصل شوری عاشقانه بوده باشد یا نه، دلزدگی و طلاق عاطفی یا واقعی زمانی اتفاق می‌افتد كه این تغییرات در هر دو نفر، شبیه هم یا همراه با هم رخ نمی‌دهد یا مسیر یكی از دیگری مخالف است یا سرعت دیگری از آن یكی متفاوت یا هم مسیر و هم سرعت مخالف و متفاوت!

بنابراین به نظر می‌رسد آنچه در بقای سالم روابط مهم است نه بود و نبود عشق، بلكه توانایی حدس زدن تغییرات و وجود دركی درست از آن تغییرات در ذهن طرفین است؛ دركی كه طی آن بتوان حدس زد این تغییرات آنقدر نخواهد بود كه به تفاوت مسیر برسد یا اگر می‌رسد با امور و علایق دیگری تعارض و تداخل نیابد

شب قدر است و ما قدری نداریم

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمانِ الرَّحیم ، إنّا أنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْر ، وَ ما أدْراكَ ما لَیلَةُ الْقَدْر ، لَیلَةُ القَدرِ خَیْرٌ

مِنْ ألْفِ شَهْر ، تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرّوحُ فیها بِإذنِ رَبِّهِم مِنْ كُلِّ أمْر ، سلامٌ هِیَ حَتّى مَطْلَعِ الْفَجْر

امام علي (ع) بارها از پيامبر اسلام در مورد كيفيت و چگونگي شهادتش روايت‌ها شنيده بود و رسول خدا با سخنان معجزه‌آسايش كه خبر از آينده و رويدادهاي تلخ و غم‌بار داده بود.

  در روايت آمده است؛ که در جنگ خندق هنگامي كه امام علي (ع) مقابل جنگاور كفر و شرك «عمرو» قرار گرفت، با شمشير «عمرو» كه بر فرق سرش اصابت كرد، خون سر، تمام چهره و محاسن امام را رنگين ساخت. در حالي كه پيامبر با دستان مبارك خود فرق سر امام را پانسمان مي‌كرد و خون چهره گلگون او را پاك مي‌كرد، فرمودند:

 

«اَينَ اَنا يومٌ يضربك اَشقَي الاخَرين عَلي رَاسِكَ وَيخضِب لِحیَتكَ مِن دَم راَسك»

 

«علي جان! آن گاه كه شقاوت پيشه‌ترين انسان‌ها با شمشير ستم و تجاوز فرق همايونت را هدف قرار مي‌دهد. و محاسن شريفت را به خون سرت رنگين مي‌سازد من كجا هستم تا زخم سرت را چون امروز پانسمان كنم» 

در شب نوزدهم ماه مبارك رمضان بود، كه امير والايي‌ها و رادمرد سرافراز اسلام و آن يار هميشگي دين و شريعت محمدي به وسيله شمشير پليدترين و شقاوت پيشه‌ترين انسان‌ها فرق مباركش شكافت و خون سرش محاسن سفيد او را رنگين ساخت.

 

ملتمس دعای شما در شبهای قدر می باشم

علم بهتر است یا ثروت !!! شاهکار امیرالمومنین(علیهالسلام)

جمعیت زیادی دور حضرت علی(علیهالسلام) حلقه زده بودند. مردی وارد مسجد شد و در فرصتی مناسب

پرسید:

- یا علی! سؤالی دارم: علم بهتر است یا ثروت؟

حضرت علی(علیهالسلام) در پاسخ گفت: علم بهتر است؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث

قارون و فرعون و هامان و شداد.

مرد که پاسخ سؤال خود را گرفته بود، سکوت کرد. در همین هنگام مرد دیگری وارد مسجد شد و

همانطور که ایستاده بود بلافاصله پرسید:

- اباالحسن! سؤالی دارم، میتوانم بپرسم؟ امام در پاسخ آن مرد فرمود: بپرس! مرد که آخر جمعیت

ایستاده بود پرسید: علم بهتر است یا ثروت؟

علی(علیهالسلام) فرمود: علم بهتر است؛ زیرا علم تو را حفظ میکند، ولی مال و ثروت را تو مجبوری حفظ

کنی.

نفر دوم که از پاسخ سؤالش قانع شده بود، همان جا که ایستاده بود نشست.

در همین حال سومین نفر وارد شد، او نیز همان سؤال را تکرار کرد، و امام در پاسخش فرمود: علم

بهتر است؛ زیرا برای شخص عالم دوستان بسیاری است، ولی برای ثروتمند دشمنان بسیار!

هنوز سخن امام به پایان نرسیده بود که چهارمین نفر وارد مسجد شد. او در حالی که کنار دوستانش

مینشست، عصای خود را جلو گذاشت و پرسید:

- یا علی! علم بهتر است یا ثروت؟

حضرت علی(علیهالسلام) در پاسخ به آن مرد فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا اگر از مال انفاق کنی کم

میشود؛ ولی اگر از علم انفاق کنی و آن را به دیگران بیاموزی بر آن افزوده میشود.

نوبت پنجمین نفر بود. او که مدتی قبل وارد مسجد شده بود و کنار ستون مسجد منتظر ایستاده بود، با

تمام شدن سخن امام همان سؤال را تکرار کرد. حضرت علی(علیهالسلام) در پاسخ به او فرمودند: علم بهتر

است؛ زیرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخیل میدانند، ولی از عالم و دانشمند به بزرگی و

عظمت یاد میکنند.

با ورود ششمین نفر سرها به عقب برگشت، مردم با تعجب او را نگاه کردند. یکی از میان جمعیت

گفت: حتماً این هم میخواهد بداند که علم بهتر است یا ثروت! کسانی که صدایش را شنیده بودند،

پوزخندی زدند. مرد، آخر جمعیت کنار دوستانش نشست و با صدای بلندی شروع به سخن کرد:

یا علی! علم بهتر است یا ثروت؟

امام نگاهی به جمعیت کرد و گفت: علم بهتر است؛ زیرا ممکن است مال را دزد ببرد، اما ترس و

وحشتی از دستبرد به علم وجود ندارد. مرد ساکت شد.

همهمهای در میان مردم افتاد؛ چه خبر است امروز! چرا همه یک سؤال را میپرسند؟ نگاه متعجب

مردم گاهی به حضرت علی(علیهالسلام) و گاهی به تازهواردها دوخته میشد.

در همین هنگام هفتمین نفر که کمی پیش از تمام شدن سخنان حضرت علی(علیهالسلام) وارد مسجد شده بود

و در میان جمعیت نشسته بود، پرسید:

- یا اباالحسن! علم بهتر است یا ثروت؟

امام فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا مال به مرور زمان کهنه میشود، اما علم هرچه زمان بر آن

بگذرد، پوسیده نخواهد شد.

سپس هشتمین نفر وارد شد و سؤال دوستانش را پرسید که امام در پاسخش فرمود: علم بهتر است؛

برای اینکه مال و ثروت فقط هنگام مرگ با صاحبش میماند، ولی علم، هم در این دنیا و هم پس از

مرگ همراه انسان است.

 

ادامه نوشته

حمله به ایران ؟؟؟

یک طرف می گوید همه گزینه ها روی میز است و طرف دیگر می گوید اگر دست از پا خطا کنید با واکنش پشیمان کننده ای مواجه می شوید. نتیجه تا اینجای کار که مشخص بوده؛ طرف مدعی هنوز حمله نکرده است.

سالهاست که رابطه ایران و آمریکا درگیر چالش های فراوانی است و چند سالی است که این مرابطه خطیرتر هم شده و بسیاری از کشورهای شرقی و غربی هم به این جبهه بندی ها اضافه شده اند تا یک شاخ و شانه کشیدن تمام عیار را در جهان شاهد باشیم.

حرف جمهوری اسلامی ایران همواره این بوده که استراتژی نظامی ما مبتنی بر دفاع است نه حمله و این یعنی ما تابع یک دکترین دفاعی هستیم. معنای این حرف همان است که مقامات نظامی ایران بارها اعلام کرده اند: "ما آغاز گر جنگ نخواهیم بود."

در طول چند سال گذشته چندین بار صحبت از حمله به ایران به میان آمده است و آتش بیار این معرکه همواره آمریکا و اسرائیل بوده اند ام هر بار هم پا پس کشیدند و خبری نشد و حتی زمانیکه زمانبندی هایی برای حمله به این کشور از طریق منابع رسمی و غیر رسمی اعلام می شد، خبری از حمله نبود.

راه حمله به هر کشوری یا زمین است، یا هواست یا دریا (در صورت بهره مندی آن کشور از سواحل و خصوصا آبهای آزاد). حال باید دید که چقدر امکان نفوذ به ایران از این راهها وجود دارد.

ورود از دریای خزر که عملا منتفی به نظر می رسد چراکه روسیه لااقل در چند گذشته به عنوان حامی جمهوری اسلامی ایران رخ نشان داده است و هرچند که تاریخچه این کشور (روسیه/شوروی) چندان سابقه خوشی از وفاداری نشان نمی دهد، اما فعلا که مقامات روسیه و ایران سری از هم سوا هستند. در همین راستا هم هست که ولادیمیر پوتین ـ نخست وزیر پیشین و رییس جمهور فعلی روسیه ـ درباره حمله به ایران و تبعات آن هشدار داده است.

از سوی دیگر، فرماندهان نظامی ایران اعم از فرماندهان نیروهای چهارگانه ارتش، نیروهای سه گانه سپاه، بسیج، ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع بارها بر آمادگی نیروهای مسلح این کشور تاکید کرده اند و در عین حال با برگزاری رزمایش عای مختلف سعی کرده اند این آمادگی را بطور عملی نشان دهند؛ رزمایش هایی که همواره به بازتاب گسترده رسانه های غرب و شرق مواجه شده است.

مساله تنگه هرمز و تسلط ایران بر این تنگه فوق العاده استراتژیک نیز موضوعی است که نمی توان به راحتی از آن عبور کرد. ایران مدتی است که هشدار داده در صورت حمله به ایران یا تشدید تحریم های نفتی علیه این کشور، تنگه هرمز را خواهد بست و این مساله یعنی ایران دست خود را بر روی یکی از شاهرگ های دنیا خواهد فشرد.

یکی از موضوعات رجزخوانی میان ایران و دشمنان خارجی، مساله توان موشکی و دفاع در برابر حملات موشکی است. اهمیت داشتن این حوزه از سویی به خودی خود نشان می دهد که راههای نفوذ به ایران چندان هم ساده نیست و به همین علت است که دشمن بر احتمال حمله موشکی تاکید بیشتری دارد و از سوی دیگر شاید نشان دهنده هراس دشمن از نزدیک شدن فیزیکی به همراه تجهیزات و ادوات به کشور ما باشد.

مساله تنگه هرمز و تسلط ایران بر این تنگه فوق العاده استراتژیک نیز موضوعی است که نمی توان به راحتی از آن عبور کرد. ایران مدتی است که هشدار داده در صورت حمله به ایران یا تشدید تحریم های نفتی علیه این کشور، تنگه هرمز را خواهد بست و این مساله یعنی ایران دست خود را بر روی یکی از شاهرگ های دنیا خواهد فشرد.

 

ادامه نوشته

هدیه الهی برای روزه دار ماه رمضان

انسان همواره باید سعی و تلاشش بر این باشد که بتواند رضای حضرت دوست را به دست آورد باید ببیند که خدای متعال با چه چیزهایی خوشحال و از بند هاش راضی می شود. در این ماه بزرگ که خداوند متعال سفره رحمتش را به رایگان برای همگان گسترانده چیزهای زیادی وجود دارد که انسان میتواند به سبب آنها خود را به در گاه ایزد منان نزدیک کند. خداوندی که در عین نزدیکی به ما ؛ خیلی از او دور هستیم .

دعا و استغفار و تلاوت قرآن و توبه و اطعام و صدقه و خیلی چیزهای دیگر ؛ که شاید خیلی ساده از کنار این گونه امور میگذریم ولی قدر و منزلت آنها روز قیامت و روز پس دادن حساب روشن خواهد شد .

روزی که انسانها و دوستان ما با همین اعمال به ظاهر ساده ؛ پله پله بهشت را طی می کنند و انسان غبطه این روزها را میخورد .

علی کل حال انسان باید از این روزهای مبارک نهایت استفاده را ببرد و به فرموده امام راحل اگر حالی پیدا شد این حال را تا ماه مبارک بعدی نگه دارد .

سیره و روش انسانهای بزرگ و اهل سیر وسلوک؛ این بوده که اول ماه مبارک را اول سالشان قرار می دادند و اعمال و حسابهای خود را از اول این ماه تا ماه مبارک بعدی؛ مورد بررسی قرار میدادند.

مرحوم امام به نقل از نزدیکانشان؛ برای این ماههای ویژه؛ برنامه های خاص داشته اند به طوری که در این ماه شعر نمیخوانند و یا شعر نمی سرودند و .... و در این ماه دگرگونیهای خاصی را برای زندگی خود ایجاد میکردند. سراسر این ماه را به تلاوت قرآن و انجام مستحبات مربوط به این ماه سپری میکردند

پاداش فرد روزه دار

روزی شخصی یهودی به محضر مبارک رسول خدا شرفیاب شد و از آن حضرت از مسائلی پرسش کرد .

بعد از سوال از علت واجب شدن روزه ؛ از حضرت پرسید: پاداش شخص روزه دار چیست ؟

هان ای مردم ماه خدا همراه با برکت ورحمت ومغفرت به سوی شما روی آورده است ماهی که در نزد خدا وند متعال برترین ماهها وروزهایش برترین روزها وشبهایش بهترین شبها و لحظه هایش نیکوترین لحظه هاست ؛ ماهی که در آن به مهمانی خداوند دعوت شدید ومورد تکریم واحترام او قرار گرفتید نفس کشیدن شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت و اعمالتان در آن مقبول و دعای شما در آن مستحاب است

حضرت فرمودند:

(مَا مِنْ‏ مُۆْمِنٍ‏ یصُومُ‏ شَهْرَ رَمَضَانَ‏ احْتِسَاباً إِلَّا أَوْجَبَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَهُ سَبْعَ خِصَالٍ أَوَّلُهَا یذُوبُ الْحَرَامُ فِی جَسَدِهِ وَ الثَّانِیةُ یقْرُبُ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الثَّالِثَةُ یكُونُ قَدْ كَفَّرَ خَطِیئَةَ آدَمَ أَبِیهِ ع وَ الرَّابِعَةُ یهَوِّنُ اللَّهُ عَلَیهِ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ وَ الْخَامِسَةُ أَمَانٌ مِنَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ السَّادِسَةُ یعْطِیهِ اللَّهُ بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ وَ السَّابِعَةُ یطْعِمُهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ طَیبَاتِ الْجَنَّةِ) .

هر کس ماه مبارک رمضان را به حساب خداوند متعال روزه بگیرد خداوند هم هفت خصلت برای او واحب می کند

1- حرام را از بدنش ذوب میکند

2- او را به رحمت خود نزدیک می کند

3- خطای پدرش حضرت آدم علیه السلام را می پوشاند

4- سکرات مرگ را بر او آسان می نماید

5- او را از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در امان می دارد

6- برائت از آتش را به او عطا می نماید

7- از طیبات بهشت بر او می خوراند. «من لا یحضره الفقیه ج‏2 باب علة فرض الصیام »

تأکیدات بسیار مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران و مسئولان نظام

آرمانگرائی توأم با واقع بینی شرط عبور موفق از گردنه های سخت / فشار های دشمن موجب تجدید نظر در محاسبات ایران نمی شود

 

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر  (سه شنبه) در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام، آرمانگرايي همراه با واقع بيني را رمز حركت پيشرو ملت و نظام اسلامي در 32 سال اخير برشمردند و با تأكيد بر تواناييها و ظرفيتهاي تعيين كننده ملت ونظام اسلامي ،به تشريح ضرورتها و بايدها و نبايدهاي مقابله با چالش هاي پيچيده دشمن پرداختند.

حضرت آيت الله خامنه اي فهم دقيق تركيب بسيار حساس و ظريف آرمانخواهي توام با واقع بيني را ضروري دانستند و افزودند: تركيب آرمانگرايي با واقعيات، در واقع حركت مجاهدانه در چارچوب تدبير است كه لازمه آن، آگاهي عموم مردم، دست اندركاران و همدلي و همراهي در همه عرصه ها است.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به چالش هاي نظام اسلامي از ابتداي پيروزي انقلاب از جمله ترورها، شورشهاي قومي، جنگ تحميلي 8 ساله، تحريم هاي پي در پي، قضاياي تير سال 78 و ماجراهاي سال 88، خاطرنشان كردند: ظرفيت و توانايي هاي عظيم ملت ايران موجب شد كه نظام اسلامي از همه اين چالش ها با موفقيت عبور كند و در هر دوره نسبت به دوره قبل توانمندتر و قوي تر شود.

حضرت آيت الله خامنه اي شرط عبور موفقيت آميز از پيچ هاي تند و گردنه هاي سخت در مسير حركت رو به جلو نظام اسلامي را حفظ تركيب آرمانگرايي با واقع بيني و نگاه صحيح به توانايي ها و ظرفيت هاي كشور و ملت دانستند.

رهبرانقلاب با رد سخنان برخي افراد كه مي گويند آرمان گرايي با واقع بيني نمي سازد خاطرنشان كردند: بسياري از آرمانهاي انقلاب جزو مطالبات مردم است و به همين علت از واقعيات مسلم و عيني جامعه محسوب مي شود. و ..................

 برگرفته شده ازسایت: رهبری

ادامه نوشته

روزه چیست ؟

روزه در واقع بهداشت کامل جسمی و شستشوی احشاء داخلی است. روزه‌داری باعث ایجاد جسمی تازه و خالی از سموم می‌شود.

 به اعتقاد بسیاری از اطباء، انواع بیماری‌ها از تجمع زیادی غذا در معده و روده که هضم کندی دارد آغاز می‌شود و تنها راه درمان روزه است. بقراط و فیثاغورث به مردم زمان خود نوعی از روزه‌داری را که شامل پرهیز از غذا بود، توصیه می‌کردند.

در تاریخ طب سنتی ایران نیز تمام حکما، بر نقش روزه و پرهیزهای متناوب در پیشگیری و مداوای انواع بیماری‌ها سفارش نموده‌اند. در اثر عمل روزه گرفتن، بدن تمام سموم خود را برای حفظ سلامتی خود، دفع می‌کند.

اخیراً در کشورهای اروپایی، بیمارستان‌هایی افتتاح شده که از طریق روزه بسیاری از بیماری‌ها را معالجه می‌کنند.

پزشکان سنتی عقیده دارند فایده بزرگ کم خوردن و پرهیز نمودن از غذا در یک مدت کوتاه آن است که چون معده حدود 11 ماه پر از غذا بوده است در مدت یک ماه روزه‌داری مواد غذایی خود را دفع می‌کند. همچنین کبد هم برای حل باقیمانده غذای جمع شده در معده صفرای خود را تخلیه می‌کند. تمام دستگاه گوارش در این مدت استراحت می‌کنند. روزه یعنی کم خوردن و کم آشامیدن در مدت معینی از سال که بهترین راه حفظ تندرستی است و طب قدیم و جدید هر دو به آن اعتقاد دارند.

اگر بپذیریم که سهم کمی از غذایی که می‌خوریم برای حیاتمان کافی است و با بقیه اضافه آن در واقع پزشکان امرار معاش می‌کنند (نظر یکی از دانشمندان طب سنتی) و با توجه به نقایصی که طب جدید در حوزه تغذیه با آن روبرو است اهمیت دادن به آموزه‌های دینی و سنتی گذشتگان بیشتر روشن می‌شود. امروزه به وضوح ثابت شده است که خصوصاً روش‌های نادرست تغذیه عامل بسیاری از مرگ و میرها است. در پاسخ به افراد ناآگاهی که روزه را برای بدن مضر می‌دانند و دائماً از سختی آن در ماه‌های گرم سال شکایت دارند تنها کافی است بگوییم طبق تحقیقات جدید انجام شده مشخص شده است که روزه مقاومت سلول‌های مغزی را به هیپوکسی و حالاتی که در سکته مغزی رخ می‌دهد افزایش داده و نقش مۆثری در پیشگیری از بیماری‌های مغزی داشته و مثلاً روند آلزایمر را کند می‌سازد.

 چرا سی روز روزه می‌گیریم؟

امروزه در مکاتب مختلف به دلایل گوناگونی اغلب چند روز متفاوت در ماه یا روزه گرفتن در روزهای مشخص توصیه می‌شود. اما چرا در دین ما توصیه به سی روز شده است؟ طبق نظر دانشمندان در این دوره در ترکیب خون هیچ تداخلی ایجاد نمی‌شود و به عبارتی تغییری در آن حاصل نمی‌شود.

شربت خاکشیر حتی در سحر هم توصیه می‌شود چون وقتی دانه‌ها در مجاورت آب قرار گیرند می‌توانند چندین برابر وزن خود آب جذب کرده و متورم شوند در نتیجه این دانه‌ها آب زیادی را در بدن نگه داشته و به تدریج در بدن آن را آزاد می‌کنند بنابراین برای رفع عطش در هنگام روزه‌داری بسیار مفید است

همان‌طور که می‌دانیم خون یکی از عناصر چهارگانه مهم از طب سنتی در سلامت انسان است و هرگونه تغییری در ترکیب آن نشانه آغاز بیماری است. بر اساس علم امروزی هم ذخایر گلیکوژن کبدی و ذخایر چربی بدن برای تأمین نیاز یک ماه بدن به تنهایی کافی است. بنابراین هیچ مشکلی از جهت کم خوردن غذا برای بدن به وجود نخواهد آمد.

 

ادامه نوشته