عید نوروز در منظر و دیدگاه مقام معظم رهبری

گزیده‌ی سخنرانی رهبر انقلاب درباره‌ی نوروز

 

نوروز ایرانی به‌جای نوروز باستانی
در تعالیم اسلام نكته‌اى وجود دارد كه خوب است برادران و خواهران به آن توجّه كنند. اسلام با سنّت‌هایى كه از قبل از اسلام باقى مانده است، دو نوع رفتار مى‌كند. اوّلاً بعضى سنّت‌هاى غلط را به‌كلّى از بین مى‌برد و نابود مى‌كند؛ چون سنّت‌هاى درستى نیست. مثل این‌كه عرب‌ها قبل از اسلام، دختران خودشان را نگه نمى‌داشتند، یا بیشترِ ملت‌هاى غیرمسلمان، جنس زن را تحقیر و اهانت مى‌كردند! اسلام این سنّت را به‌كلّى از بین برد؛ چون به‌كلّى غلط بود.
ثانیاً اسلام بعضى از سنّت‌ها را از بین نبرده است. كالبد سنّت را نگه داشته و محتوا و روح آن را عوض كرده است؛ مثل بسیارى از اعمال و مراسم حج. این طوافى را كه ملاحظه مى‌كنید، قبل از اسلام هم بود؛ منتها محتواى طواف، محتواى شرك بود! اسلام آمد و این عمل را از محتواى شرك آلود، خالى و از محتواى توحید پُر كرد. طواف در آن زمان، مظهر گرایش انسان به آلهه و اربابِ ادّعایى و پندارى بود؛ آن را تغییر داد و مظهر ارادت انسان به مركز عالم وجود - یعنى حضرت حق متعال و وجود مقدّس پروردگار - قرار داد. ظاهر را نگه داشت و باطن را عوض كرد.
اسلام در بسیارى از مواقع، با سنّت‌ها این كار را مى‌كند. مردم ما عینِ همین كار را با نوروز كردند؛ نوروز را نگه داشتند و محتواى آن را عوض كردند. نوروز در ایران، جشنى در خدمت حكومت‌هاى استبدادىِ قبل از اسلام بود! به همین خاطر است كه «نوروز باستانى»، «نوروز باستانى» مى‌گویند! «نوروز»‌اش خوب است، ولى «باستانى»‌اش بد است! «باستانى» یعنى این‌كه همه‌ى این جشن‌هاى دوره‌ى سال - مثل جشن «نوروز»، یا جشن «مهرگان»، یا جشن‌هاى دیگرى نظیر «خردادگان»، «مردادگان» و جشن‌هاى گوناگونى كه قبل از اسلام بوده است - در خدمت حكومت‌هاى استبدادى و سلطنت‌هاى پوسیده‌ى دوران جاهلیت ایران بود! محتواى نوروز، محتواى مردمى و خدایى نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفى و انسانى و مردمى در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتواى آن را عوض كردند. این محتواى امروز نوروز ایرانى، غیر از محتواى باستانى است.
نوروز براى ملت ما، امروز عبارت است از اوّلاً : توجّه مردم به خدا. اوّلِ تحویلِ سال كه مى‌شود، مردم دعا مى‌خوانند، «یا محوّل الحول والاحوال» مى‌گویند، آغاز سال را با یاد خدا شروع مى‌كنند، توجّه خود را به خدا زیاد مى‌كنند. این، ارزش است. ثانیاً نوروز را بهانه‌اى براى دید و بازدید و رفع كدورت‌ها و كینه‌ها و محبّت به یكدیگر قرار مى‌دهند. این همان برادرى و عطوفت اسلامى و همان صله‌ى رحم اسلام است؛ بسیار خوب است. ضمناً نوروز را بهانه‌اى براى زیارت اعتاب مقدّسه قرار مى‌دهند؛ به مشهد مسافرت مى‌كنند - كه همیشه یكى از پرجمعیت‌ترین اوقات سال در مشهد مقدّس، اوقات عید نوروز بوده است - این بسیار خوب است.

ادامه نوشته

ماهی‌ قرمز بیماری‌زاست

ماهی قرمز در صورت عدم‌ رعایت بهداشت می‌تواند مانند سایر موجودات زنده بیمار‌ی‌زا شود.

 

با توجه نزدیک شدن به ایام نوروز و تهیه ماهی قرمز برای سفره هفت‌سین نیاز به اطلاع‌رسانی از مخاطرات و روش‌های نگهداری آن ضروری است و باید برای نجات ماهی قرمز به جای ترساندن مردم بر آگاهی آنها بیفزاییم.

ماهی قرمز، گلدفیش یا نام علمی آن کاراسیوس اوراتوس از معمول‌ترین ماهی‌هایی است که در منزل می‌توان از آنها نگهداری کرد، این حیوان کوچک خانگی که بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است در صورت مراقبت مناسب می‌تواند تا چند سال در کنار ما در منزل زندگی کند.

طول عمر ده تا بیست ساله برای ماهی قرمز غیر معمول نیست و طول عمر بیش از چهل سال نیز برای آن ثبت شده است.

شرایط نگهداری ماهی قرمز:

ماهی قرمز به عواملی نظیر هوا، دما، آب و غذا به مقدار مناسب نیاز دارد تا هم خود سالم بماند و هم احتمالا سلامتی ما را به مخاطره نیندازد.

ماهی قرمز در دمای بالای 25 درجه سانتی‌گراد آسیب‌پذیر بوده و تغییرات ناگهانی دما سبب مرگ آنها می‌شود. مناسب‌ترین دما برای این ماهی، بین 10 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. استفاده از آب شهری نیز برای ماهی قرمز مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی برای خارج شدن کلر، قبل از عوض کردن آب تنگ ماهی، بگذارید که آب به ‌مدت حداقل 24 ساعت در ظرف مجزایی بماند. بهتر است هر هفته یک یا دو نوبت و فقط نیمی از آب ظرف ماهی تعویض شود.

 

شیطان پرستی چیست و چه می گوید؟

 

شیطان پرستی چیست

موج دانستن شیطان‌گرایی ناشی از ناآشنایی با ایدئولوژی و ارزش‌های شیطانی است. شیطان پرستی سه دورة تاریخی بدوی، وسطایی و مدرن را سپری کرده است و در طول این سالیان دو روند حرکت تکاملی و انکشافی را پشت سر گذاشته است. روند تکاملی تا حدود نیمة قرون وسطا بود و از همان حدود روند انکشافی آغاز شد که تا امروز ادامه یافته است.
در این دوره‌ها سحر و جادو، عرفان یهودی، علم و دانش، نفوذ سیاسی در قالب سازمان فراماسونری و شاخه‌های گوناگون هنر به شیطان‌پرستی شکل نهایی خود را داده و امروز امکانات و ابزار فراوانی در اختیار این ایدئولوژی است. از این رو بی‌پرده‌ به دنیا معرفی می‌شود تا دین آیندة مردم اهالی دهکدة جهانی باشد.

اگر خطر این ایدئولوژی جدی گرفته شده و بینش کافی از آن به مردم داده شود، امکان مواجهه‌ای موفق وجود دارد. با اینکه ایدئولوژی شیطانی و ارزش‌های آن به طور گسترده و نیرومندی به جامعة بشری تحمیل می‌شود، اما رنج‌های روزگار از یک سو و پرده دری و رسوایی این ایدئولوژی از سوی دیگر زمینه‌ساز آغاز یک تحول بزرگ اصلاحی در جامعة جهانی است.

ادامه نوشته

خدايم

 

از خدا خواستم تا دردهايم را از من بگيرد،
خدا گفت: نه!
رها کردن کار توست. تو بايد از آنها دست بکشي.
از خدا خواستم تا شکيبايي ام بخشد،
خدا گفت: نه!
شکيبايي زاده رنج و سختي است.
شکيبايي بخشيدني نيست، به دست آوردني است.
از خدا خواستم تا خوشي و سعادتم بخشد،
خدا گفت: نه!
من به تو نعمت و برکت دادم، حال با توست که سعادت را فراچنگ آوري.
از خدا خواستم تا از رنج هايم بکاهد،
خدا گفت: نه!
رنج و سختي ، تو را از دنيا دورتر و دورتر، و به من نزديکتر و نزديکتر مي کند.
از خدا خواستم تا روحم را تعالي بخشد،
خدا گفت: نه!
بايسته آن است که تو خود سر برآوري و ببالي اما من تو را هرس خواهم کرد تا سودمند و پر ثمر شوي.
من هر چيزي را که به گمانم در زندگي لذت مي آفريند از خدا خواستم و باز گفت: نه.
من به تو زندگي خواهم داد، تا تو خود از هر چيزي لذتي به کف آري.
از خدا خواستم ياري ام دهد تا ديگران را دوست بدارم، همانگونه که آنها مرا دوست دارند.
و خدا گفت: آه، سرانجام چيزي خواستي تا من اجابت کنم

انتخابات در شهر من

مردم شهرم دیروز آمد‌ند تا بار دیگر دشمنان سر تعظیم

 بر عظمت ایران اسلامی فرود آورند.

مردم شهرم تربت‌حیدریه مانند دیگر شهرهای کشور آمدند تا با حضور در آزمونی بزرگ و امتحانی سرنوشت‌ساز و با حضور پرشور خود دشمنان داخلی وخارجی را وادار به تعظیم در برابر ملت ایران کنند و بار دیگر با آرمان‌های انقلاب و امام راحل و مقام معظم رهبری تجدید پیمان  کردند.

دیروز فضای شهرم از حضور گسترده و باشکوه مردم در انتخابات مجلس نهم خبر می‌داد و بار دیگر مردم  می‌خواستند هرچه باشکوهتر و با ذوق و شوق فراوان نقشه دشمنان را خنثی و توطئه های استکبار جهانی را ناکام کنند که این حضور بر وحدت و یکپارچگی مردم می‌افزاید.

حالا با حضور پر شور مردم ،دشمنان باید به فکر ریختن آبروی خود باشند.

علی رغم همه تبلیغات منفی و توطئه‌های استکبار جهانی مردم ایران برای تعیین سرنوشت خود پای صندوق‌های رای حاضر ‌و حماسه‌ای جاودان خلق کردند.

مردم همیشه در صحنه و در تمام عرصه‌های مختلف انقلاب شکوهمند اسلامی همدلی و همراهی خودرا با نظام و مسئولان ثابت کرده‌اند که راهپیمایی باشکوه 22 بهمن گواه آن بود.

دشمن سال‌هاست برای نابودی و ایجاد تفرقه بین مردم برنامه‌ریزی کرده است ولی هر بار مردم با شرکت در انتخابات حماسه‌ای خلق و نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب می‌کنند.

 

دیدار اقشار مختلف مردم و خانواده شهدا و جانبازان با رهبر معظم انقلاب

 

رهبر معظم انقلاب: ملت، در روز جمعه سیلی سختی به چهره استکبار می زند

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح (چهارشنبه) در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم و خانواده های معظم شهیدان و ایثارگران، حساسیت انتخابات روز جمعه را بیشتر از انتخابات دوره های قبل دانستند و با اشاره به اهمیت بسیار زیاد حضور گسترده مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تأکید کردند: به لطف الهی، ملت ایران در انتخابات روز جمعه، سیلی سخت تری از 22 بهمن ، به چهره استکبار خواهد زد و عزم و اراده مستحکم خود را به رخ دشمن خواهد کشید تا جبهه استکبار بداند که در مقابل این ملت، کاری از پیش نخواهد برد.


حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تبلیغات پرحجم و گسترده چندین ماهه رسانه های جبهه استکبار برای دلسرد کردن مردم از حضور در انتخابات مجلس افزودند: در همه دنیا، انتخابات پرشور، مظهر زنده بودن یک ملت و عزم و اراده راسخ آنان است، بنابراین در هر کشوری که حضور مردم در انتخابات گسترده باشد، نشانه هوشیاری ملت و همراهی آنان با نظام خود است.

برگرفته شده از سایت رهبرم

ادامه نوشته

انتخاب اصلح؟؟

آنچنان که وحي منزل نقش آدميان را در تبيين سرنوشت خويش بيان فرموده که "ان الله لا يغيروا ما بقوم ،حتي يغيروا ما بانفسهم" دانستن هر چند لازم است اما کافي نيست،بلکه عملکرد ماست که ما را به نتايج مطلوب و يا نامطلوب مي رساند.

 حضرت حق(جله جلاله) در قرآن مجيد به کرات انسان را در جايگاه انتخاب گري قرار داده تا ماهيت عقلاني و فهم او را در خصوص سرنوشت خويش به نمايش بگذارد ،پس مي طلبد که انسان با استفاده و بهره وري از نيروي عقلاني و باور داشت هاي خرمندانه خويش اهداف خود را مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار داده و با تنظيم دلايل منطقي و با انتخاب درست راه رسيدن به بهترين آن اهداف را برگزيند.

 يقينا سود و زيان هر انتخابي رابطه مستقيم با ميزان شناخت و درک و فهم انتخابگر و اصول عقلاني و علمي و فهم اجتماعي و معيارهاي انسان دارد.به طبع اگر خطايي در انتخاب هاي ما صورت گيرد ،از ماست و اگر زياني از انتخاب ناصحيح عارض زندگي ما بشود ،آنهم از خطاي ماست و ما مجاز نيستيم ديگران را در انتخاب خود مقصر بدانيم.با اين اوصاف و با درک صحيح از انتخاب درست مي توانيم گام هاي مفيد و موثري را در زندگي مان برداريم و در عوض با اشتباه و انتخابي نادرست ،ضرري بر خود وارد سازيم که حتي سالها هم نمي توان سايه شوم آن را از زندگي خود بزداييم. 

 با اين مقدمه: به چه کسی رای بدهیم؟

۱ - داشتن تدین و تعبد  

 ۲ - داشتن علم و تخصص

 ۳ - وفاداری به مردم و تلاش برای رضايت آنان

۴ - داشتن شجاعت

۵ - عدم استفاده از بيت المال در تبلیغات

 ۶ - اسراف نکردن در تبليغات انتخاباتي

 ۷ - آشنایی با طعم فقر و برخورداري از روحيه كوخ نشيني

 ۸ - عدم همنشینی با ثروتمندان و قدرتمندان

 ۹ - برخورداري از اخلاق اسلامي

۱۰ - راستگویی 

 ۱۱ -بصیرت سیاسی و اطلاع از مسایل روز ایران و جهان

 ۱۲ -سخنگوی دشمنان نبودن

 ۱۳- خضوع در برابر قانون

 ۱۴ -اعتقاد به انقلاب، نظام و قانون اساسی

بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات در نماز جمعه تهران

 

 

با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس و لزوم  استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری ، بیانات رهبرمعظم انقلاب در نماز جمعه  تهران در این خصوص را ذکر می کنم.   

مقام معظم رهبری در بخشی از خطبه‌های بسیار مهم نماز جمعه تهران مورخه  14/بهمن /90با تأکید بر اینکه ((انتخابات مصونیت بخش انقلاب است)) خاطرنشان کردند: هرچه حضور در انتخابات بیشتر و پای صندوق‌های رای شلوغ‌تر باشد، اعتبار کشور بالا خواهد رفت و مصونیت کشور بالا می رود.
ایشان با تأکید بر لزوم تشکیل "مجلس صالح و سالم و قوی" با شرکت پرشور مردم، و با بیان اینکه اینچنین مجلسی می‌تواند بر همه دستگاه‌های کشور اثر بگذارد، افزودند: دشمن ۲-۳ ماه است که با بوغ‌های تبلیغاتی اش میخواهد مردم را ناامید و مایوس کند تا در انتخابات شرکت نکنند و بعضی در داخل کشور بدون اینکه بفهمند با آنها همراهی می‌کنند؛ دشمنان بیرونی مغرض‌اند و برخی داخلی‌ها غافل.

مقام معظم رهبری همچنین با تأکید بر اینکه آنچه در انتخابات لازم است "رقابت سالم و بدون تهمت زنی و بدگویی است"  خاطرنشان کردند: فضای انتخابات باید سالم باشد. مردم اگر  خودشان نامزدهای انتخاباتی را می‌شناسند طبق تشخیص خود حتما عمل کنند و اگر نمی شناسند از افراد بصیر استفاده کنند.
وهمچنین با تأکید بر اینکه محریان در اجرای درست انتخابات باید دقت کامل را به کار ببرند، افزودند: در این انتخابات که از اول انقلاب داشتیم خوشبختانه همه ی اینها سالم بوده؛ البته در همه آنها کسانی معترض بوده اند اما هیچکدام از انتخابات‌ها ناسالم نبوده و بعد از این هم باید همینگونه باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تأکید بر اینکه "مسئولان از امنیت و توطئه کشور در کار انتخابات غافل نشوند"، تصریح کردند: "کسانی که در این انتخابات رأی نمی‌آورند حتماً مراقب باشند که کلاهی که بر سر رای نیاوردگان انتخابات ۸۸ رفت بر سر آنها نرود."
ایشان همچنین به همه نامزدها و هوادارانشان توصیه کردند که خود را مسئول امنیت انتخابات بدانند و در برابر توطئه دشمن هوشیار باشند و همچنین در تبلیغات انتخاباتی القای فضای اختلاف و ناامیدی نشود.

 

خشم چیست؟

خشم یک عاطفه ی قوی است که انرژی زیادی دارد .کسی که متعادل و سالم است کمتر خشمگین می شود و هنگامی که خشمگین شد نه آن را کتمان و ذخیره می کند نه از آن یک نیروی مخرب می سازد بلکه به درستی آن انرژی را آزاد می کند


روانشناسان معتقدند افراد مختلف به سه نحوه ی گوناگون خشم خود را ابراز و تخلیه می کنند:

 1 سکوت   2 پرخاشگری       3 - ابراز وجود.

 کسی که سکوت را انتخاب می کند ضعیف است.

ساکتها معمولا خشم را در خود ذخیره می کنند تا جائیکه به نقطه ی انفجار برسند آنگاه با یک پرخاش نسبتا شدید و معمولا غیر قابل پیش بینی خشم نهفته را ابراز می کنند. به همین جهت معروف است که پرخاشگر ترین افراد را در بین ساکتها باید جستجو کرد.

ساکتها ضعیفتر از آن هستند که از نشان دادن خشم هدفی ، و قصد گرفتن نتیجه ای داشته باشند بلکه فقط خشم نشان می دهند چون چاره ای جز آن ندارند.

 نقطه ی مقابل سکوت ،پرخاشگری است.

 پرخاشگرها کسانی هستند که خشمهای کوچک را هم خیلی زود بروز می دهند. عصبی و مضطربند و زود عصبانتشان را با پرخاشگری نشان می دهند. اینها از ساکتها هم ضعیفتر هستند. و اتفاقا همین ضعفشان هم باعث پرخاشگری شان می شود. پرخاشگرها به جای حل کردن مسئله به پاک کردن صورت مسئله می پردازند زیرا انقدر خودشان را ضعیف و مستاصل، و مشکل را بزرگ و مهم می بینند که هیچ راه چاره ای جز "از بین بردن" پیدا نمی کنند پس می زنند و احیانا می کشند تا آن چیز سخت و وحشتناک را از بین ببرند. اینها همیشه خیلی زود به آخر دنیا می رسند و قید همه چیز را می زنند. در حالی که اگر کمی اعتماد به نفس داشتند و از قوت و قدرت روحی برخوردار بودند برای حل مشکلات عصبی کننده ،چاره جویی و مبارزه می کردند.

 حد وسط این دو دسته، افرادی هستند که با ابراز وجود ،خشم خود را تخلیه می کنند. اصلا افرادی که ابراز وجود را به خوبی بلدند، یعنی بلدند خودشان را همانطوری که هستند نشان دهند و حرفشان را به شکلی منطقی بزنند، به این زودیها دچار خشم نخواهند شد اینها نمی گذارند احساس بدشان به اندازه ای تقویت شود که کار به خشم و عصبانیتهای شدید بکشد. همان وقتی که وجود مشکلی را احساس می کنند برای حل آن اقدام می کنند.

 

ادامه نوشته